1. Κάποιες αναπηρίες δεν μπορείς να τις δεις: Σήμερα δεν υπάρχει δικαιολογία για εκείνους που σου λένε «Μα δε σου φαίνεται!». Δεν μπορεί κανείς να διακρίνει τα διανοητικά προβλήματα, τις ορθοκυστικές διαταραχές, τις δυσκολίες μάθησης, τον πόνο. Συχνά μας είναι δύσκολο να αντιληφθούμε αμέσως αν ο άλλος άνθρωπος έχει πρόβλημα με την όραση ή την ακοή. Και η λίστα συνεχίζεται.  Η μόνη περίπτωση που κάποιος «φαίνεται» ανάπηρος είναι αν του λείπει κάποιο άκρο ή χρησιμοποιεί αμαξίδιο ή βακτηρία. Δεν έχω γνώση των στατιστικών, επί της ουσίας δε γνωρίζω αν έχει γίνει καν σχετική έρευνα ως προς το πόσοι άνθρωποι ζουν στη χώρα μας με αόρατες αναπηρίες. Αλλά είμαι βέβαιη ότι υπάρχουν πολλοί περισσότεροι από όσους νομίζουμε! Στην περίπτωση, λοιπόν, που θα ήθελες να φερθείς ευγενικά σε κάποιο άτομο με αναπηρία, να θυμάσαι ότι πολλοί άνθρωποι που συναντάς καθημερινά δε φαίνεται να είναι ανάπηροι.

2. Μην πετάς το μπαλάκι: Δεν έχει νόημα να λες στους πελάτες ότι ο χώρος είναι προσβάσιμος και ότι η πολιτική της εταιρίας σου είναι ιδανική για άτομα με αναπηρία, αν τελικά τους αποκλείεις από κάποιες υπηρεσίες ή δεν αναλαμβάνεις την ευθύνη για τον τρόπο που φέρονται οι υπάλληλοί σου. Έχεις κι εσύ την ίδια ευθύνη με εκείνον που μου φέρθηκε άσχημα. Γνωρίζω αρκετά άτομα με ΠΣ που τους έχουν φερθεί με αγένεια, ακόμα και μέσα σε νοσοκομείο, γιατί δε φαίνεται ότι έχουν αναπηρία!

3. Προσπάθησε να μας διευκολύνεις, μας είναι ήδη δύσκολο να ζητάμε βοήθεια: Ανέκαθεν υπήρξα ανεξάρτητη και δε μου αρέσει να ζητάω βοήθεια. Όμως είναι κάποιες στιγμές που είναι απαραίτητο να ζητήσω βοήθεια για να μπορέσω να τα καταφέρω. Και δεν είμαι η μόνη. Γνωρίζω πολλούς ανθρώπους με αόρατες αναπηρίες που δυσκολεύονται να ζητήσουν  βοήθεια. Μη μου το κάνεις πιο δύσκολο, γιατί πιστεύεις ότι προσποιούμαι ότι έχω ανάγκη τη βοήθειά σου, γιατί φαίνομαι μια χαρά.

4. Δεν είσαι αρμόδιος να κρίνεις αν κάποιος χρειάζεται βοήθεια: Είναι αδύνατον να γνωρίζει τι περνάει ο άνθρωπος που έχεις απέναντί σου καθημερινά. Ακριβώς γι αυτό δεν έχεις δικαίωμα να κρίνεις αν χρειάζεται πράγματι βοήθεια ή όχι. Δεν μπορείς να γνωρίζεις  τι επίδραση έχει για κάποιον να περπατήσει έστω και 5 λεπτά. Δεν έχεις ιδέα αν κάποιος που περιμένει σε μία ουρά για την τουαλέτα πραγματικά δεν ν μπορεί να συγκρατήσει την κύστη του! Κάποτε σε έναν κινηματογράφο ήρθα σε διαπληκτισμό με έναν υπάλληλο γιατί ζητούσα να μου υποδείξει πού είναι οι τουαλέτες για ΑμεΑ κι εκείνος επέμενε ότι δεν είμαι σε αμαξίδιο, άρα δεν είναι για μένα. Εγώ, όμως, δεν μπορούσα να κρατηθώ και το κατάλαβαν όλοι εκείνη την ημέρα. Φανταστείτε πώς ένιωσα!Καλό είναι, λοιπόν, όταν κάποιος σας ζητήσει κάτι ανάλογο να είστε πρόθυμοι να τον εξυπηρετήσετε χωρίς να τον κρίνετε.

5. Και στο κάτω κάτω, απλώς διατήρησε την ανθρωπιά σου και δείξε λίγη πίστη στους ανθρώπους! Πιστεύεις πραγματικά ότι κάποιος είναι τόσο τεμπέλης και ζητάει συνοδεία ή βοήθεια για να πάει στο αεροπλάνο, μόνο και μόνο γιατί βαριέται να περπατήσει; Πιστεύεις ότι βαριέται τόσο πολύ να περιμένει στην ουρά; Ή ότι χρησιμοποιεί την τουαλέτα για ΑμεΑ (είναι στο ισόγειο) για να μην ανέβει τις σκάλες; Φυσικά και υπάρχουν και κάποιοι που το κάνουν χωρίς να έχουν κάτι. Όμως η πλειοψηφία ούτε που θα το σκεφτόταν και γι αυτό μην είσαι προκατειλημμένος απέναντί μας. Θα έπρεπε να είμαστε μία κοινωνία που θα βοηθάει εκείνους που το χρειάζονται και όχι μία κοινωνία που θα είναι καχύποπτη και δύσπιστη.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο