Η ενασχόληση με Exergames* ενδέχεται να βελτιώνει την ισορροπία αποτελεσματικότερα από την τυπική ρουτίνα αποκατάστασης

Steve Bryson PhD avatar

τουSteve Bryson PhD | 

exergames | Multiple Sclerosis News Today | walking difficulties illustration


Τα Exergames είναι βιντεοπαιχνίδια που απαιτούν και φυσική άσκηση. Οι πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι είναι πιθανό να βελτιώνουν πιο αποτελεσματικά την ισορροπία των ασθενών με Πολλαπλή Σκλήρυνση σε σχέση με την τυπική αποκατάσταση.

Η μελέτη "Efficacy of Virtual Reality and Exergaming in Improving Balance in Patients With Multiple Sclerosis: A Systematic Review and Meta-Analysis" (η αποτελεσματικότητα της εικονικής πραγματικότητας (VR) και της ενασχόλησης με Exergames στην βελτίωση της ισορροπίας των ασθενών με ΠΣ: Μία συστηματική ανασκόπηση και η ανάλυσή της μετά) δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό νευρολογίας Frontiers in Neurology.

Από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της ΠΣ είναι η σπαστικότητα (μη φυσιολογική μυϊκή ακαμψία που εμποδίζει την κίνηση), η κόπωση και η μυϊκή έκπτωση. Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν σε σημαντικά προβλήματα ισορροπίας με κίνδυνο την πτώση. 

Τα τυπικά προγράμματα αποκατάστασης και φυσικοθεραπείας βοηθούν στην ανακούφιση από τα προβλήματα ισορροπίας. Εντούτοις, η ενασχόληση με παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας (VR) φαίνεται να είναι ένας υποσχόμενος νέος τρόπος για την νευρολογική αποκατάσταση της ασθένειας.

Η εικονική πραγματικότητα προσφέρει ενισχυμένη διαδραστική δραστηριότητα σε ένα τεχνητό περιβάλλον και δίνει την δυνατότητα για πολυαισθητηριακή εκγύμναση που μπορεί να κάνει την αποκατάσταση πιο αποτελεσματική. Επιπλέον, οι ασθενείς έχουν την δυνατότητα να ασχοληθούν με Exergames.

"Οι διαθέσιμες επιλογές σε Exergames (όπως τα Nintendo Wii and Microsoft Kinect) έχουν μεταμορφώσει με επιτυχία απλά δωμάτια όπως ένα σαλόνι σε παιχνιδιάρικους χώρους εκγύμνασης για πάνω από 10 χρόνια", όπως ανέφεραν οι ερευνητές. Πρόσθεσαν ακόμα ότι  η προσθήκη ενός τέτοιου βιντεοπαιχνιδιού μπορεί να καταπολεμήσει την ανία της αποκατάστασης, να ενισχύσει το κίνητρο και να δημιουργήσει άμεση ανταπόκριση.

Στις μελέτες που ερεύνησαν την επίδραση των διαδραστικών ηλεκτρονικών παιχνιδιών και της εικονικής πραγματικότητας στην ισορροπία και την βάδιση ανθρώπων με ΠΣ τα αποτελέσματα ήταν αντιφατικά.

Ακριβώς γι' αυτό  ερευνητές σε διάφορα ακαδημαϊκά sites της Ιταλίας διεξήγαν συστηματική μελέτη και ανάλυση των πρόσφατα δημοσιευμένων μελετών που αξιολογούσαν την αποτελεσματικότητα των διαδραστικών ηλεκτρονικών παιχνιδιών και της εικονικής πραγματικότητας στην ισορροπία των ασθενών με ΠΣ. Οι ερευνητές συνέκριναν τα ευρήματα με εκείνα της τυπικής προσέγγισης αποκατάστασης.

Μελέτες σε ενηλίκους με ΠΣ που έθεταν σε σύγκριση των εικονική πραγματικότητα ή τα Exergames με την τυπική αποκατάσταση και υπολόγιζαν τις αλλαγές στην ισορροπία βασισμένες στην κλίμακα Berg Balance Scale (BBS), μία ευρέως χρησιμοποιούμενη κλίμακα αξιολόγησης της στατικής και δυναμικής ισορροπίας, ήταν στο στόχαστρο των ερευνητών.

Επτά τυχαία ελεγχόμενες δοκιμές που είχαν δημοσιευθεί από το 2013 έως και το 2020 επιλέχθηκαν για την ανάλυση αυτή. Τέσσερις από αυτές είχαν πραγματοποιηθεί στην Ευρώπη και οι υπόλοιπες τρεις στο Ιράν, το Ισραήλ και την Ιορδανία.

Στις δοκιμές συμμετείχαν 209 ασθενείς με ΠΣ. 97 από αυτούς χρησιμοποίησαν την εικονική πραγματικότητα ή τα Exergames ως εξάσκηση της ισορροπίας και 112 ακολούθησαν το τυπικό πρόγραμμα εξάσκησης ισορροπίας ως ομάδα ελέγχου. Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν από 34,9 έτη έως 48,3 έτη.

Μεταξύ των 5 δοκιμών που εξέταζαν την επίδραση των Exergames, τρεις κατέδειξαν σημαντική βελτίωση σύμφωνα με την κλίμακα BBS σε σχέση με τους ασθενείς που συμμετείχαν στην ομάδα ελέγχου.

Παρόλο που οι άλλες δύο δοκιμές έδειξαν ότι η ισορροπία των ασθενών βελτιώθηκε τόσο με τα Exergames , όσο και με την συνηθισμένη ρουτίνα εξάσκησης της ισορροπίας, οι διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων στην κλίμακα BBS δεν ήταν σημαντικές στατιστικά, κάτι που σημαίνει ότι οι αλλαγές θα μπορούσαν να είναι και τυχαίες.

Μία από τις δύο μελέτες που ερευνούσαν την επίδραση της εικονικής πραγματικότητας παρουσίασε σημαντική βελτίωση στην κλίμακα BBS σε σύγκριση με τους ασθενείς που ήταν στην ομάδα ελέγχου. Η δεύτερη μελέτη ανέφερε όχι και τόσο σημαντική διαφορά στατιστικά μεταξύ των δύο ομάδων και των προγραμμάτων που τους είχε ανατεθεί να ακολουθήσουν.

Μία συγκεντρωτική ανάλυση όλων των μελετών, μετα-ανάλυση, κατέδειξε σημαντικό όφελος από την ενασχόληση με Exergames και VR στην βελτίωση της ισορροπίας. Ωστόσο, μία ανάλυση υποομάδας ότι τα διαδραστικά ηλεκτρονικά παιχνίδια από μόνα τους είχαν σημαντική επίδραση στην ισορροπία.

Υπολογισμοί σχετικά με τις τάσεις προκατάληψης που ενδέχεται να επηρεάζουν τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν χαμηλή προτίμηση εκδοτικά, μία τάση να δημοσιεύονται μελέτες με σημαντικά αποτελέσματα μόνο. Παρατηρήθηκε, επίσης, χαμηλή τάση προκατάληψης σε 6 επιλεγμένες μελέτες, κάτι που σημαίνει ότι υπήρξε σωστή τυχαιοποιημένη επιλογή συμμετεχόντων.

Πέντε μελέτες απέκλεισαν τις μεροληπτικές επιδόσεις, δεν υπήρξε διάκριση μεταξύ των συμμετεχόντων τους ως προς την προσοχή που έλαβαν κατά την διάρκεια της εξάσκησης της ισορροπίας τους. Έξι μελέτες εγγυήθηκαν ότι τα αποτελέσματα υπολογίστηκαν από κάποιο διαφορετικό πρόσωπο από τους ερευνητές τους (τυφλή μελέτη) και έξι εξέτασαν με επάρκεια την τάση αποχώρησης από την ομάδα, δεδομένου ότι κάποιοι συμμετέχοντες διέκοψαν κατά την διάρκεια της μελέτης.

"Συμπερασματικά, αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι η αποκατάσταση της ισορροπίας με την βοήθεια των Exergames φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματική σε σχέση με την τυπική ρουτίνα αποκατάστασης των ασθενών με ΠΣ", ανέφεραν οι ερευνητές.

"Η συστηματική μας μελέτη έλαβε υπόψη της έναν μικρό αριθμό τυχαιοποιημένων κλινικών δοκιμών εξαιτίας των περιορισμένων στοιχείων που υπήρχαν διαθέσιμα στην λογοτεχνία", πρόσθεσαν. "Εκκρεμούν ακόμη περαιτέρω μελέτες υψηλής ποιότητας που ερευνούν το όφελος των Exergames και της εικονικής πραγματικότητας στην ισορροπία των ασθενών με ΠΣ σε σύγκριση με την κοινή αποκατάσταση", συμπλήρωσαν.

*Διαδραστικά ηλεκτρονικά παιχνίδια

**το άρθρο βρίσκεται στην ακόλουθη διεύθυνση
https://multiplesclerosisnewstoday.com/news-posts/2022/01/20/exergames-may-aid-balance-better-standard-rehabilitation-review-study/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο